مسواک زدن کودک از چه سنی است؟

5
(1)

سن مناسب شروع مسواک زدن بچه ها

چه سنی برای شروع مسواک زدن کودک مناسب است؟

مسواک زدن کودک از چه سنی است؟

تقریبا از سن شش ماهگی، اولین دندان شروع به فشار دادن می کند. دو تا سه سال بعد، کودکان با یک دندان اولیه کامل لبخند می زنند. حتی اگر دندان های شیری زود می افتند، باید به طور کامل مسواک شوند. و نه فقط به این دلیل که کودکان به آنها برای جویدن و گاز گرفتن نیاز دارند،  بلکه به آنها نیاز دارند تا یاد بگیرند که چگونه به درستی صحبت کنند و به عنوان نگهدارنده دندان های دائمی باشند. علاوه بر این، اگر دندان های شیری قبلاً آسیب دیده باشند ، خطر پوسیدگی در دندان های دائمی کودکان بیشتر استاما از قضا، این دندان ها به ویژه در برابر پوسیدگی آسیب پذیر هستند. این به این دلیل است که مینا، سخت ترین ماده در بدن انسان، به طور قابل توجهی در دندان های شیری نازک تر است. ضخامت آن تقریباً نصف مینای دندان های دائمی است که باعث می شود بیشتر در معرض پوسیدگی قرار گیرند.

مسواک زدن صحیح از همان اولین دندان مهم است و پایه و اساس دندان های سالم را برای مادام العمر می گذارد. در اینجا می توانید دریابید که چگونه مراقبت از دندان از همان ابتدا آسان است.

مسواک زدن در نوزادان هنوز ضروری نیست. زمان شروع مسواک زدن کودک به زمان شروع دندان درآوردن آنها نیز بستگی دارد. هنگامی که اولین دندان ها در حدود شش ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند، می توانید برخی از فعالیت های بهداشت دهان و دندان را شروع کنید.

در ابتدا می توان از مسواک هایی به شکل حلقه دندان درآوردن استفاده کرد. می توانید از این ها برای ماساژ ملایم حفره های دندان استفاده کنید که حس بسیار خوشایندی به بچه ها می دهد. همچنین به کودک کمک می کند تا به یک برس در دهان عادت کند.

اگر اولین دندان ها از فک عبور کرده باشند، مدل های مختلفی از مسواک های کوچک برای کودکان یا مسواک های انگشتی در مغازه ها موجود است. اثر تمیز کنندگی با مسواک انگشتی به اندازه کافی کافی نیست. بنابراین، ما صرفاً استفاده از مسواک مناسب سن کودکان را توصیه می کنیم . تا ۲۴ ماهگی، باید مسواک به خصوص  با سر کوچک، موهای بسیار نرم و دسته بزرگ انتخاب کنید.  مسواک زدن باید برای والدین آسان باشد.

معمولاً مسواک زدن دندان های شیری نسبتاً آسان است . در مرحله دهانی، نوزاد به هر حال همه چیز را با دهان خود کشف می کند. مسواک در اینجا برای کودک بسیار جالب است و یک تغییر خوشایند ارائه می دهد.

به محض ظاهر شدن اولین دندان، دو بار در روز مسواک بزنید. به عنوان مثال، کودک خود را هر چه زودتر با روال عصرگاهی آشنا کنید. سپس به سرعت به این واقعیت عادت می‌کنند که وقتی پوشک و لباس‌هایشان عوض می‌شود، دندان‌هایشان قبل از یک آهنگ یا داستان قبل از خواب مسواک زده می‌شود.

برای مراقبت از دندان کودک، روش صحیح مسواک زدن نیز مهم است: به عنوان مثال، روش مسواک زدن COI . ابتدا با حرکات مختصر رو به جلو و عقب مسواک زده می شوند، سپس با حرکات دایره ای کوچک مسواک زده می شوند و در نهایت سطوح کناری  دندان ها از قرمز به سفید می رسند.

 

وقتی فرزندمان نمی خواهد دندان هایش را مسواک بزند چه کنیم؟

از یک سن خاص، کودکان معتقدند که می توانند بسیاری از کارها را خودشان انجام دهند – از جمله مسواک زدن دندان هایشان. برای شما مهم است که دندان های کودک خود را دوباره کاملاً مسواک بزنید تا زمانی که نوشتن را یاد نگرفته باشد. پس چه کار کنیم؟

 

مسواک زدن کودکان

نکات انگیزشی

  • بهداشت دهان و دندان را به یک بازی برای مقاومت کوچک خود تبدیل کنید. با خواندن آهنگ مسواک زدن دهانشان را باز می کنند و شما می توانید مسواک زدن را سرگرم کنندهکنید . البته، مسواک زدن داستان ها یا ویدیوهای سریع نیز می تواند مفید باشد.
  • ابتدا دندان های عروسکی یا دندان های مامیایی یا بابا را مسواک بزنید.
  • اگر واقعاً می‌خواهید به کودکتان اجازه دهید ابتدا خودش دندان‌هایش را مسواک بزند، اشکالی ندارد.
  • گاهی اوقات استفاده از دو مسواک کمک می کند . یک مسواک برای استفاده کودک و دیگری که شما برای مسواک زدن دوباره دندان های او استفاده می کنید.

نکته اصلی که باید به خاطر بسپارید این است که آرام بمانید . این به این دلیل است که کودکان به خصوص سیگنال های غیرکلامی بسیار پذیرا هستند. این بدان معناست که اگر آرام بمانید و با ثبات خاصی به کودک خود بگویید که مسواک زدن بخشی از مراسم دو بار در روز است، مسواک زدن نیز آرام تر خواهد بود.

 

از کدام خمیر دندان و چقدر استفاده کنم؟

موادی مانند ماده موثره فلوراید اغلب به خمیر دندان کودکان اضافه می شود تا از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. به خصوص برای کودکان زیر ۶ سال، افزودن فلوراید به خمیردندان موضوع بحث های زیادی است: زیرا کودکان کوچک قادر به تف کردن و قورت دادن بیشتر خمیر دندان نیستند. این باعث می شود که فلوراید بیش از حد به سرعت وارد بدن شود. فقط بلعیدن خمیر دندان می تواند منجر به مصرف همان مقدار فلوراید در نمک فلوراید یا یک قرص فلوراید شود که پزشک اطفال آن را همراه با ویتامین D برای رشد استخوان سالم تجویز می کند.

مشکل: اگر کودکان روزانه بیش از حد فلوراید مصرف کنند، خطر ابتلا به فلوئوروزیس افزایش می یابد. این می تواند به عنوان تغییر رنگ در دندان دائمی دیده شود. موسسه فدرال ارزیابی خطر از آلمان به صراحت توصیه می کند که نوزادان و کودکان خردسال فقط از یک نوع پروفیلاکسی فلوراید استفاده کنند: ویتامین D با فلوراید یا خمیر دندان فلوراید.

خمیردندان با ماده فعال هیدروکسی آپاتیت یک جایگزین موثر در اینجا ارائه می دهد. هیدروکسی آپاتیت – ماده ای که دندان های ما از آن ساخته شده اند – به طور موثری از پوسیدگی محافظت می کند و هنگام بلعیدن برای سلامتی خطرناک نیست زیرا به سادگی در معده حل می شود. خمیر دندان کیندر کارکس از این ماده فعال جایگزین استفاده می کند و برای تمام گروه های سنی مناسب است.

چه مقدار خمیر دندان روی مسواک کودکان بگذارم؟ اصولاً: خمیردندان باید برای کودکان کم مصرف شود. بچه ها باید در همان ابتدا یاد بگیرند که خمیردندان یک محصول تمیزکننده است و بنابراین باید تا آنجا که ممکن است از دهان خارج شود.

 

 

خمیر دندان مناسب برای بچه ها

چگونه یک مسواک مناسب برای کودکم پیدا کنم؟

در ابتدا باید به سن درج شده روی برس توجه کنید تا سن بهینه را داشته باشید. حفره دهان و دندان نوزادان در نهایت بسیار کوچکتر از کودکان است. برای نوزادان، باید یک سر برس کوچک با موهای نرم انتخاب کنید . از آنجایی که شما به عنوان والدین در مرحله اول مسواک می زنید، مسواک نیز باید برای شما آسان باشد .

هنگامی که کودک شما تمام دندان های شیری خود را دارد، مسواک های کودکان با سر مسواک بزرگتر و دسته های مناسب برای کودکان وجود دارد. در حدود ۸  سالگی ، کودکان حتی می توانند از مسواک بزرگسالان استفاده کنند.

با این حال، یک چیز همیشه مهم است: مسواک ها باید حداکثر هر ۶-۸  هفته یکبار تعویض شوند .

 

بهترین راه برای حفظ سلامت دندان های کودک، معاینه دوره ای آنها توسط یک دندانپزش متخصص است تا بتواند به راحتی تمامی جوانب سلامتی دهان و دندان های کودک را در نظر بگیرد و از بروز بیماری ها و مشکلات مختلف جلوگیری کند. برای ویزیت و مشاوره با دندانپزشک متخصص، با کلینیک دندانپزشکی آینده تماس بگیرید.

 

 

منبع: https://www.karex.com/en-de/dental-care-babies-children/brushing-baby-teeth

امتیاز شما (از ۱ تا ۵)

5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

اولین نفر باشید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها