سرطان دهان چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

سرطان دهان چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

سرطان دهان به دو گروه تقسیم می شود؛ مواردی که در حفره دهان رخ می دهد (لب های شما ، قسمت داخلی لب و گونه ها ، دندان ها ، لثه ها ، دو سوم جلوی زبان شما و کف و سقف دهان شما) و مواردی که در سایر نواحی دهان رخ می دهد. (ناحیه میانی گلو ، از جمله لوزه ها و پایه زبان.)

تشخیص زودهنگام ممکن است منجر به نتایج درمانی بهتری شود و ممکن است شما یا شخصی را که دوستش دارید یکی از ۱۰۰۳۰ نفری باشد که ممکن است امسال جان خود را در اثر این بیماری از دست دهند. میزان بقای ۵ ساله افراد درمان شده تقریباً ۶۰ درصد است.

سرطان دهان کجا می تواند ظاهر شود؟

حفره دهان شامل لب ها ، روکش گونه ، لثه ، قسمت جلوی زبان ، کف دهان در زیر زبان و سقف دهان شما. گلو (حلق) از قسمت نرم پشت سقف دهان شروع می شود و تا داخل گلو شما ادامه می یابد. این قسمت شامل قسمت پشت زبان شما و همچنین پایه ای است که بوسیله آن زبان در کف دهان شما قرار می گیرد.

علائم سرطان دهان چیست؟

بسیار مهم است که از علائم و نشانه های زیر آگاهی داشته باشید و اگر بعد از دو هفته از بین نرفتند ، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

• درد یا سوزش که از بین نمی رود؛
  • لکه های قرمز یا سفید
  • درد ، حساسیت یا بی حسی در دهان یا لب ها
  • یک توده ضخیم ، یک نقطه خشن و یا پوسته یا منطقه فرسوده و آسیب دیده کوچک
  • اختلال در جویدن ، بلعیدن ، صحبت کردن یا حرکت دادن زبان یا فک شما
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندان های شما هنگام بستن دهان

برخی از افراد از گلودرد شکایت می کنند ، احساس می کنند چیزی در گلوی آن ها موجع به بی حسی ، کوفتگی یا تغییر صدا شده است. اگر شما هر یک از این علائم را دارید ، به دندانپزشک خود اطلاع دهید ، به خصوص اگر شما آن ها را به مدت دو هفته یا بیشتر باشد که داشته باشید.

عوامل خطر سرطان دهان چیست؟

تحقیقات عوامل مختلفی را شناسایی کرده اند که خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. مردان دو برابر بیشتر از زنان مبتلا به سرطان دهان هستند. افراد سیگاری و  افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند و بیش از 50 سال سن دارند، بیشترین خطر ابتلا را دارند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق جنسی منتقل می شود ، همچنین  با سرطان های گلو در پشت دهان ارتباط دارد. سرطان های سر و گردن HPV مثبت با افزایش سرطان های گلو در بزرگسالان غیر سیگاری مرتبط است. سرطان های سر و گردن HPV مثبت به طور معمول در گلو، در پایه زبان و در لبه های لوزه ها ایجاد می شود و تشخیص آن دشوار است. مبتلایان به سرطان HPV مثبت نسبت به افرادی که مبتلا به سرطان های منفی HPV هستند ، خطر مرگ و میر کمتری دارند . تشخیص زودهنگام آن با بهترین نتایج همراه است. بررسی های منظم دندانپزشکی که شامل معاینه کل سر و گردن است می تواند در تشخیص زودهنگام سرطان بسیار تاثیر گذار و حیاتی باشد.

چگونه دندانپزشک من می تواند در تشخیص زودرس سرطان دهان کمک کند؟

در طی معاینه منظم ، دندانپزشک از شما در مورد تغییراتی در سواب پزشکی و اینکه آیا به علائم جدید یا غیر معمولی مبتلا بوده اید، سوال خواهد کرد.

سپس ، دندانپزشک شما حفره دهان شما را بررسی می کند. این بررسی شامل لب ، روکش گونه ، لثه ، قسمت جلوی زبان ، کف دهان و سقف دهان شما می شود. دندانپزشک شما همچنین گلو (حلق) شما را در قسمت نرم در پشت بام شما بررسی می کند ، از جمله لوزه ها ، قسمت پشت زبان و جایی که زبان شما به انتهای دهان شما وصل می شود. سپس دندانپزشک فک و گردن شما را برای بررسی وجود هرگونه تنگی یا ناهنجاری لمس می کند.

چه اتفاقی می افتد اگر دندانپزشک من چیز مشکوکی را پیدا کند؟

آرام باشید؛ دندانپزشک شما نمی تواند بلافاصله بگوید که آیا به چیزی سرطانی نگاه می کند ، بنابراین ممکن است شما را برای آزمایش ارجاع دهد. دندانپزشک شما ممکن است یک یا دو هفته دیگر شما را مجدداً مورد معاینه قرار دهد تا ببیند که آیا لکه های مشکوک به خودی خود قبل از توصیه به پیگیری های اضافی بهبود می یابند. با کمک هم ، شما و دندانپزشک خود می توانید بهترین استراتژی را برای تشخیص ، درمان و پیشگیری ایجاد کنید.

برای مشاوره و تعیین وقت جهت درمان های بیماری های دهان همین حالا با ما تماس بگیرید.

منبع مقاله: Oral Cancer