دندان عقل و هزار مشکل!

دندان عقل نهفته

۵ مشکل رایج دندان عقل نهفته

۴ دندان با عنوان دندان عقل بعد از رویش کامل ۲۸ دندان اصلی، شروع بع روییدن می کنند تا ۳۲ دندان را تکمیل کنند. اکثر افراد برای رویش دندان های عقل خود دچار مشکلاتی می شوند که اغلب راهی جز کشیدن آنها باقی نمیگذارند.

دندان‌ها شاید یکی از نادیده‌گرفته‌ترین قسمت‌های بدن ما باشند  تا زمانی که مشکلاتی برای دندان‌های ما ایجاد شود. از جمله این مشکلات می توان به رویش دندان عقل اشاره کرد که در بسیاری از موارد نیاز به جراحی دارد. با گذشت زمان، نیاز انسان به دندان عقل کمتر و کمتر می شود. ما می‌توانیم غذای خود را بدون دندان‌های عقب اضافی گاز بگیریم و بجویم، که اغلب باعث ایجاد  مانع می‌شوند و حتی ممکن است دردناک شوند.

دندان های عقل سومین دسته از دندان های آسیاب هستند که در افراد ۱۷ تا ۲۱ ساله در پشت دهان رشد می کنند. اکثر آنها در آن زمان دارای دهان پر از دندان های بالغ هستند. این باعث می شود که دندان عقل بسیاری از افراد در یک محیط نهفته رشد کند، به این معنی که فضایی برای رشد صحیح آنها وجود ندارد. دندان عقل نهفته یک مشکل رایج است و جای نگرانی نیست. در واقع، آکادمی جراحان دهان و فک و صورت آمریکا دریافته است که از هر ده بیمار، نه بیمار حداقل یک دندان عقل نهفته دارند. ممکن است در حال حاضر احساس خوبی داشته باشید، اما ممکن است بعداً مشکلاتی ایجاد کند. بهتر است قبل از انجام عمل جراحی با یک متخصص دندانپزشک صحبت کنید.

هنگامی که آنها شروع به رویش می کنند، دندان عقل نهفته درمان نشده فشار می آورد و باعث درد می شود. آنها همچنین می توانند منجر به بسیاری از مشکلات دیگر مانند عفونت، مسائل تمیز کردن، پوسیدگی و موارد دیگر شوند. هر کسی که چنین علائمی را تجربه می کند تشویق می شود که آنها را با متخصص دندانپزشکی خود در میان بگذارد و به دنبال درمان مناسب باشد.

درد

شایع ترین علائم، درد است که تقریباً در همه موقعیت های نهفته دندان عقل رخ می دهد. هنگامی که دندان‌ها به‌طور بی‌رویه رشد می‌کنند، تمایل دارند مکان‌هایی را که در غیر این صورت لمس نمی‌کردند، از جمله دندان‌های مجاور و ریشه‌های آن‌ها را لمس کنند. علائم درد فقط به دندان محدود نمی شود. لثه های اطراف دندان ممکن است شروع به درد کنند. درد حتی تا فک هم احساس می شد.

مسائل پاکسازی و افزایش خطر عفونت

حتی قبل از اینکه فرد متوجه مشکلی شود، ممکن است مشکلاتی در دهان او پنهان شده باشد. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، حفره های دهان ما بیش از ۷۰۰ نوع باکتری را در خود جای داده است. دندان عقل به محض رویش با این باکتری ها مواجه می شود.

دندان های عقل به دلیل موقعیت قرارگیری شان سخت تر از سایر دندان ها تمیز می شوند. رسیدن به هر ناحیه با مسواک، خمیر دندان و نخ دندان بسیار دشوارتر است. این امر به ویژه در مورد دندان عقل نیمه روییده صادق است.

اگر دندان عقل تمیز نگه داشته نشود، ممکن است تعدادی عفونت ایجاد شود. هر کدام معمولاً بیش از یک دندان را تحت تأثیر قرار می دهند.

دو نوع خاص از عفونت که باید از آنها آگاه بود پریکورونیت و پریودنتیت هستند.

پری کرونیت

پریکورونیت التهاب لثه های اطراف دندان نیمه رویش شده است، از این رو ارتباط آن با دندان عقل رایج است. معمولاً در داخل و اطراف “فلپ” کوچک بافت روی دندان رخ می دهد.

پریکورونیت علل زیادی دارد، اما معمولاً از محیط عمومی که در آن دندان رشد می‌کند یا باکتری‌های حاصل از غذا که بین دندان و لثه گیر می‌کند، ایجاد می شود.

بوی بد دهان یکی از علائم معمول پریکورونیت است. همچنین می تواند دردناک باشد یا باعث تورم در قسمت هایی از صورت شود.

پریودنتیت

یک نوع عفونت مرتبط با نام پریودنتیت شناخته می شود که معمولاً بیماری لثه نامیده می شود. این وضعیت اغلب یک مسئله بهداشتی است که زمانی رخ می دهد که باکتری ها وارد فضای بین لثه و دندان می شوند. اگر درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن آن دندان و حتی دندان های اطراف شود.

اگرچه پریودنتیت روی دندان کاملاً درآورده شکل می‌گیرد، اما هنوز هم در مورد دندان عقل در حال رشد باید مراقب آن بود. مهمترین نکته برای جلوگیری از هر نوع بیماری لثه، تمیز کردن صحیح دندان ها است.

کیست دندان

سلامت عمومی

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر دندان عقل برای مدت طولانی درمان نشود، همه انواع عفونت ها می توانند ایجاد شوند. این عفونت ها ممکن است چندین ناحیه دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. هر کدام علائم و پیامدهای خود را دارند. عفونت های جدی می توانند وارد جریان خون شوند یا سیستم ایمنی را به خطر بیندازند.

مشکلات مربوط به دندان مراحل مختلفی دارد، پوسیدگی یا کیست. بنابراین، کشیدن دندان عقل راهی برای محافظت از کیفیت زندگی فرد است.

افزایش خطر پوسیدگی و کیست دندان

وقتی دندان‌ها به دلیل مسواک زدن نامناسب یا عفونت باکتریایی دیده نشده، تمیزی مورد نیاز خود را دریافت نکنند، ممکن است وارد مرحله پوسیدگی دندان شوند. پوسیدگی زمانی رخ می دهد که باکتری ها یک دندان را لایه به لایه می شکنند. در نهایت، این می تواند یک پاکت یا آبسه در دندان ایجاد کند. یکی دیگر از نتایج احتمالی پوسیدگی دندان از دست دادن کامل دندان مورد نظر است. اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، پوسیدگی به خوردگی دندان ادامه می‌دهد تا زمانی که دندان دیگر نتواند به ریشه‌های خود چسبیده و بیفتد.

آسیب به دندان های مجاور

دندان عقل زمانی وارد می شود که فرد ۲۸  دندان بالغ خود را داشته باشد که می تواند منجر به ازدحام بیش از حد شود.

دندان عقل در تمام زوایای مختلف رشد می کند. برخی مستقیم رشد می کنند و هیچ مشکلی برای دندان های دیگر ایجاد نمی کنند.  دندان های عقلی که به صورت کج رشد می کنند می توانند آسیب های متعددی به دهان فرد وارد کنند، به خصوص زمانی که به ریشه دندان های سالم همسایه فشار وارد کنند.

جدا از تماس نامناسب، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که دندان عقل نهفته باعث آسیب به دندان‌های مجاور می‌شود، به ویژه در مورد گسترش باکتری‌های مضر که می‌تواند منجر به عفونت‌های دردناک و در برخی موارد تهدیدکننده سلامتی شود.

مراقبت صحیح از دندان در اینجا ضروری است. برای حفظ سلامت دهان و دندان باید از عفونت جلوگیری کرد و تراز نادرست دندان ها را به حداقل رساند. دندان عقل ناسالم بیش از آنچه به نظر می رسد می تواند آسیب ببیند.

جراحی دندان عقل

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل

بیماران باید چند کار را انجام دهند تا مطمئن شوند که دهانشان به درستی و سریع التیام می یابد.

خطر در طول کشیدن دندان عقل حداقل است اما هرگز به طور کامل وجود ندارد. دهان شما از استخوان ها و بافت های حساس تشکیل شده است. همچنین برخی از روش های پس از عمل وجود دارد که فرد باید از آنها آگاه باشد.

پس از کشیدن دندان، معمولا خون شروع به لخته شدن می کند. فرآیند لخته شدن از اعصاب باقیمانده و استخوان باقیمانده محافظت می کند، که یک شروع مهم برای روند بهبودی بدن است.

درد می تواند به تدریج بدتر شود تا زمانی که در سایر نقاط صورت احساس شود. تا زمان بهبودی، حفره های خشک نیز به شکل طعم بد در دهان ظاهر می شوند.

رژیم پس از جراحی که توسط دندانپزشک به شما داده می شود را دنبال کنید تا از خشکی حفره جلوگیری کنید. این رژیم شامل خودداری از ورزش شدید و سیگار کشیدن است. تا زمان بهبودی این ناحیه از نی ننوشید، حتماً غذاهای نرم بخورید و در صورت نیاز از داروهای خاصی استفاده کنید.

اهمیت مراقبت از دندان عقل

همه افراد نیازی به کشیدن دندان عقل ندارند، اما این یک نکته مهم است. اگر یک یا چند دندان عقل نهفته شود، مشکلات سلامتی ممکن است خیلی عقب نباشد. این مسائل از درد گرفته تا عفونت و پوسیدگی متغیر است.

برخی از افراد نیازی به استخراج ندارند. کسانی که دهان بزرگتری دارند ممکن است فضایی برای رشد دندان ها بدون مشکل داشته باشند. آنها ممکن است کاملاً صاف و (در صورت مراقبت از آنها) سالم ظاهر شوند. همیشه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم مهم است.

اگر علائمی را تجربه می کنید و می خواهید در مورد تشخیص یا درمان مشاوره کنید، با ما در کلینیک دندانپزشکی آینده تماس بگیرید. تیم دندانپزشکان و بهداشتکاران ما مطمئن خواهند شد که شما برنامه درمانی مناسبی را برای شما دریافت می کنید.

منبع: https://www.stpetedentist.com/blog/5-common-problems-impacted-wisdom-teeth/