درمان ریشه مجدد دندان

0
(0)

درمان ریشه مجدد

درمان مجدد کانال ریشه

بیماران به طور فزاینده ای انتظار دارند که دندان طبیعی خود را حفظ کنند و اغلب تمایلی به کشیدن دندان ندارند. درمان مجدد ریشه می تواند فرصتی دوباره به بیمار بدهد تا دندان پر شده از ریشه بیمار را که در غیر این صورت کشیده می شد، نجات دهد.

 

چرا عفونت ریشه رخ می دهد؟

همانطور که ممکن است با هر روش دندانپزشکی یا پزشکی اتفاق بیفتد، دندان ممکن است پس از درمان اولیه به دلایل مختلفی آنطور که انتظار می رود بهبود نیابد:

  • کانال‌های باریک یا منحنی که درمان آن‌ها دشوار بود و در نتیجه عفونت در سیستم کانال ریشه تداوم داشت.
  • آناتومی پیچیده کانال که در طول درمان اولیه یا نادیده گرفته شد یا شناسایی نشد.
  • پس از درمان ریشه، قرار دادن تاج یا سایر ترمیم ها به تعویق افتاد.
  • ترمیم مانع از آلودگی بزاق داخل دندان نشد.
  • در موارد دیگر، یک مشکل جدید می تواند دندانی را که با موفقیت درمان شده است، به خطر بیندازد. مثلا: 

۱- پوسیدگی جدید می تواند مواد پرکننده کانال ریشه را در معرض باکتری قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود. ۲- تاج یا پر کردن لق، ترک خورده یا شکسته می تواند دندان را در معرض عفونت جدید قرار دهد. ۳- یک دندان شکستگی را حفظ می کند.

 

در طول درمان مجدد ریشه چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا متخصص ریشه در مورد گزینه های درمانی شما صحبت خواهد کرد. اگر شما و اندودنتیستتان درمان مجدد را انتخاب کنید، متخصص ریشه دندان شما را دوباره باز می کند تا به مواد پرکننده کانال ریشه دسترسی پیدا کند. روش درمان مجدد کانال ریشه شامل باز کردن مجدد دندان برای دسترسی به سیستم کانال ریشه است. در اکثر مواقع تاج موجود روی دندان قابل حفظ است. در بسیاری از موارد، مواد پیچیده ترمیمی، تاج، پست و مواد هسته، باید جدا شوند و برداشته شوند تا امکان دسترسی به کانال های ریشه فراهم شود.

 پس از حذف پرکردگی ریشه موجود، کانال ها به درستی مطابق با استانداردهای تخصصی تمیز می شوند. پس از تمیز کردن مجدد، کانال ها با میکروسکوپ عامل به دقت مورد بررسی قرار می گیرند تا هر کانال اضافی یا آناتومی غیرعادی که نیاز به مدیریت دارد جستجو شود. متعاقباً یک پرکننده ریشه جدید قرار داده می شود و سپس یک ترمیم جدید انجام می شود. در صورت نیاز به روکش جدید به دندانپزشک خود ارجاع داده می شوید.

پس از تمیز کردن کانال ها، متخصص اندودنتیست کانال ها را پر و مهر و موم می کند و یک پرکردگی موقت در دندان قرار می دهد.   پس از اتمام درمان مجدد توسط اندودنتیست، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک روکش جدید یا ترمیم دیگری روی دندان قرار دهید تا از آن محافظت کرده و آن را به عملکرد کامل خود بازگردانید.

 

مراحل درمان ریشه مجدد

 بسیاری از بیماران و دندانپزشکان عمومی به طور یکسان هنوز بر این باورند که میزان موفقیت در موارد درمان مجدد ریشه بسیار کمتر از موارد درمان نشده قبلی است. این ممکن است سی سال پیش قبل از در نظر گرفتن میکروسکوپ های عملیاتی به عنوان “استاندارد مراقبت” وجود داشته باشد. درصد کمی از مواردی که “شکست” داشتند معمولاً موارد دشواری برای شروع بودند که برای درمان مناسب نیاز به بزرگنمایی بالایی داشتند. امروزه، مطالعات نشان می‌دهد که میزان موفقیت با استفاده از تکنیک‌های جدید هنری مشابه موارد درمانی استاندارد است.

  

آیا درمان ریشه مجدد بهترین انتخاب برای من است؟

در صورت امکان، بهتر است دندان طبیعی خود را نجات دهید. دندان‌های عقب‌رفته می‌توانند سال‌ها، حتی برای یک عمر، به خوبی عمل کنند.

 پیشرفت‌های فناوری به طور مداوم روش‌های درمان ریشه را تغییر می‌دهد، بنابراین متخصص درمان ریشه شما ممکن است از تکنیک‌های جدیدی استفاده کند که در اولین عمل شما در دسترس نبودند. اندودنتیست شما ممکن است بتواند مشکل شما را با درمان مجدد حل کند.

 مانند هر روش دندانپزشکی یا پزشکی، هیچ تضمینی وجود ندارد. اندودنتیست شما گزینه های شما و شانس موفقیت را قبل از شروع درمان مجدد مورد بحث قرار می دهد.

 

هزینه درمان مجدد ریشه چقدر خواهد بود؟

هزینه بسته به پیچیدگی این روش متفاوت است. احتمالاً درمان ریشه مجد پیچیده‌تر از اولین درمان ریشه شما خواهد بود، زیرا ممکن است برای انجام روش جدید، مواد ترمیم و پرکننده شما برداشته شوند. علاوه بر این، اندودنتیست شما ممکن است نیاز داشته باشد زمان بیشتری را صرف جستجوی آناتومی غیر معمول کانال کند. بنابراین، به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که درمان مجدد هزینه بیشتری نسبت به درمان ریشه اولیه داشته باشد.

 در حالی که بیمه دندان ممکن است بخشی یا تمام هزینه های درمان مجدد را پوشش دهد، برخی از سیاست ها پوشش را به یک روش روی دندان در یک دوره زمانی معین محدود می کنند. قبل از درمان مجدد با کارفرما یا شرکت بیمه خود مشورت کنید تا از پوشش خود مطمئن شوید.

 

جایگزین های درمان مجدد چیست؟

اگر درمان مجدد غیرجراحی یک گزینه نیست، باید جراحی ریشه در نظر گرفته شود. این جراحی شامل ایجاد یک برش برای دسترسی به نوک ریشه است. جراحی ریشه ممکن است همراه با درمان مجدد یا به عنوان جایگزین توصیه شود. اندودنتیست شما گزینه های شما را مورد بحث قرار می دهد و درمان مناسب را توصیه می کند.

 تنها جایگزین دیگر کشیدن دندان است. اغلب اوقات دندان کشیده شده باید با ایمپلنت، بریج یا پروتز جزئی متحرک جایگزین شود تا عملکرد جویدن بازگردد و از جابجایی دندان های مجاور جلوگیری شود. از آنجایی که این گزینه‌ها به جراحی یا اقدامات دندانپزشکی گسترده روی دندان‌های سالم مجاور نیاز دارند، می‌توانند بسیار پرهزینه‌تر و زمان‌برتر از درمان مجدد و ترمیم دندان طبیعی باشند.

 

کشیدن دندان جایگزین درمان ریشه

 مهم نیست که تعویض دندان چقدر موثر باشد، هیچ چیز به خوبی دندان طبیعی خودتان نیست. شما قبلاً برای حفظ دندان خود سرمایه گذاری کرده اید. بازده انتخاب درمان ریشه مجدد می تواند یک دندان طبیعی سالم و کارآمد برای سال های طولانی باشد. 

برای اینکه بدانید آیا به درمان ریشه مجدد نیاز داری یا خیر، باید با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید تا با بررسی دقیق دندان های شما، بهترین طرح درمان را به شما ارائه کند. برای دریافت نوبت برای ویزیت متخصصین ما، با کلینیک دندانپزشکی آینده تماس بگیرید.

 

منبع: https://www.aae.org/patients/root-canal-treatment/endodontic-treatment-options/endodontic-retreatment/endodontic-retreatment-explained/

 

 

امتیاز شما (از ۱ تا ۵)

0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

اولین نفر باشید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها