مراقبت های پس از جراحی

1.پس از جراحی،حداقل به مدت یک ساعت گاز استریل را در محل جراحی محکم فشار دهید. از نوشیدن مایعات با نی و مکیدن و خارج کردن آب دهان با شدت خودداری کنید .در روز اول بعد از جراحی وجود خونابه در دهان طبیعی است.اما در صورت خونریزی کنترل نشده به درمانگاه خود مراجعه نمایید.
2.بهتر است تا 2 ساعت پس از جراحی یک کیسه یخ یا پک یخ از روی صورت بر روی ناحیه جراحی قرار داده شود.(10 دقیقه برروی گونه گذاشته و 10 دقیقه برداشته شود)
3.در اولین فرصت پس از اتمام جراحی ،داروهای تجویز شده طبق نظر پزشک معالج مصرف شود تا پس از رفع بی حسی درد شما را اذیت نکند.
4.بهتر است تا 24 ساعت پس از عمل جراحی، دهان را شستشو دهید ،اما از روز دوم طبق دستور پزشک معالج از سرم یا محلول رقیق آب نمک و یا دهانشویه های آماده ،حداقل روزی 3 بار استفاده نمایید . سایر دندان ها غیر از محل زخم با ملایمت مسواک زده شود.از تحریک محل بخیه با زبان و دستکاری اکیدا خودداری شود.
5.حتی المقدور سعی کنید فعالیت بدنی خود را در طی روز کاهش دهید.
6.رعایت بهداشت دهان (شامل مسواک زدن سایر دندانها از روز بعد از جراحی و استفاده از دهان شویه) در بهبود زخم و پیشگیری از بروز عفونت در آینده ، نقش تعیین کننده ای دارد.
7. در صورتی که پانسمان و یا بخیه روی ناحیه جراحی قرار داده شده است،از دستکاری آن خودداری نمایید.
8. از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبود زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد هیچیک از وعده های غذایی را حذف نکید در 24 ساعت اول بهتر است از غذاهای نرم و مایعات سرد که احتیاج به جویدن ندارند استفاده شود .
9.حداقل به مدت پنج شبانه روز از کشیدن سیگار و سایر دخانیات خودداری نمایید.
عوارض احتمالی بعد از جراحی
بعد از انجام جراحی روی زخم داخل دهان را قشر خاکستری می پوشاند و دهان تا چند روز بد مزه است و نفس اندکی بوی نامطبوع دارد این حالات طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیست.
ایجاد تورم در محل جراحی شده امری طبیعی و قابل انتظار است و دلیلی بر عفونی شدن نیست.برای جلوگیری یا کاهش تورم باید از کمپرس های یخ روی گونه استفاده کرد.همانطور که قبلا اشاره شد این کار باید بلافاصله بعد از جراحی به مدت هشت ساعت (ده دقیقه روی گونه بگذارید ده دقیقه بردارید)انجام شود.یک روز پس از جراحی با استفاده از حوله داغ یا کیسه آب گرم به کاهش تورم کمک کنید. درد پس از جراحی طبیعی می باشد و از داروهای مسکن استفاده کنید.لیکن اگر 48 تا 72 ساعت بعد از جراحی درد شدید داشتید حتما به درمانگاه مراجعه نمایید.
وجود تب به میزان اندک بعد از جراحی طبیعی است ، اما در صورت بروز تب شدید بهتر است به درمانگاه مراجعه نمایید.