سلامت دهان و تاثیر آن بر سلامت بدن

ارتباط دهان و سیستم گوارش

سلامت دهان ،‌ پنجره ای به سوی سلامت کل بدن شما

حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار مهم تر از چیزی ایت که تصور می کنید. دهان و دستگاه گوارش به ویژه بخش روده و معده، ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. به طوری که مشکلات گوارشی و ضعف های سیستم ایمنی می توانند باعث بروز بیماری های دهان شوند.

ارتباط بین سلامت دهان و سلامت بدن

همانطور که می دانید، در دهان ما باکتری های بسیار زیادی زندگی می کنند که اغلب بی ضرر هستند. اما از آنجایی که دهان نقطه شروع راه ورود به بدن و دستگاه تنفس است،‌ این باکتری ها می توانند در بدن بیماری ایجاد کنند.
رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت مرتب، می تواند از بروز مشکل تا حد زیادی جلو گیری کند. اما در صورت رعایت نکردن، باکتری ها باعث ایجاد عفونت در دهان و ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شوند.
همچنین مصرف برخی دارو ها می تواند سلامتی دهان و دندان های شما را تهدید کند و باعث بروز بیماری در بدن شوند. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها،‌ مسکن ها، دارو های دیورتیک و حتی داروهای ضد افسردگی، باعث کاهش ترشح بزاق در دهان و خشک شدن دهان می شوند. بزاق دهان غذا های وارد شده را به اصطلاح می شوید و اسید هایی که توسط باکتری ها در دهان تولید شده و ممکن است به دندان ها و بدن آسیب برسانند را خنثی می کند و از بین می برد. با این کار میکروب های مضری که می توانند در بدن بیماری ایجاد کنند را به کام مرگ می فرستد و از سلامتی شما محافظت می کند.

طبق تحقیقات انجام شده، برخی بیماری ها مانند دیابت و یا ایدز، مقاومت بدن در برابر عفونت ها را کاهش می دهند و باعث بروز عفونت و بیماری های لثه (پریودنتیت) می شوند و مشکلات و بیماری های دهان را تشدید می بخشند.

بیماری های دهان چه تاثیری بر سایر نقاط بدن دارند؟‌

بیماری اندوکاردیت
در این بیماری در بخش های داخلی حفره های قلب عفونت ایجاد می شود. این عفونت معمولا از قسمت های دیگر بدن مانند دهان وارد جریان خون شده و به حفره های قلب می رسد.

بیماری قلبی عروقی
بعضی تحقیقات انجام شده نشان می دهند که برخی بیماری های دهان باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی و گرفتگی عروق و سکته می شوند. در حال حاضر ارتباط بین این دو کامل مشخص نشده و پزشکان در حال بررسی آن هستند.

عوارض بارداری و زایمان
بیماری های لثه و پریودنتیت با زایمان زودرس و کمبود وزن هنگام زایمان مرتبط است.

پنومونی
همانطور که گفتیم باکتری های دهان ممکن است وارد دستگاه تنفسی شما شوند. یعنی ممکن است باکتری های دهان به ریه کشیده شوند و باعث ذات الریه و مشکلات تنفسی در شما شوند.

تاثیر سلامت دندان بر سلامت بدن

بیماری های بدن چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان ها دارند؟

دیابت
بیماری های لثه در افراد مبتلا به دیابت می تواند بسیار شدید باشد. زیرا دیابت باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و مقاومت بدن در برابر عفونت ها را کاهش می دهد. همچنین تحقیقات نشادن داده است افرادی که به پریودنتیت دچار هستند، کنترل قند خون درآنخا دشوار تر است. بنابراین درمان و کنترل پریودنتیت در کنترل قند خون نیز تاثیر بسزایی می گذارد.

ایدز (HIV)
در افراد مبتلا به ویروس ایدز مشکلات و بیماری های دهانی مانند ضایعات مخاطی دردناک شایع تر است و باید بیشتر مراقب بهداشت دهان و دندان های خود باشند.

پوکی استخوان
پوکی استخوان در مقاومت استخوان های فک و بروز بیماری های پریودنتال تاثیر دارد. برخی داروها برای کاهش پوکی استخوان مناسب هستند که باعث بیماری در دهان نیز نمی شوند.

مشکلات روده
روده ها در وسط دستگاه گوارش قرار دارند و بخش پیچیده ای را شامل می شوند. کم کری در جذب مواد توسط روده می تواند بتعث بروز بیماری های دهان شود. یکی از ابتدایی ترین علائمی که می تواند نشان از مشکلات روده داشته باشد،‌ خونریزی لثه است. در اصل خونریزی و التهاب لثه می تواند نشانه وجود نا آرامی در مسیر گوارش باشد.

لکه های قرمز داخل گونه ها
در صورتی که فردی دچار کمبود ویتامین B12 باشد، این لکه ها ممکن است ایجاد شوند. این ویتامین اغلب در غذا های حیوانی وجود دارد و برخی مشکلات روده باعث عدم جذب این ویتامین و در نهایت کمبود آن بدن می شود.

کاندیدیاز دهانی
کاندیدیاز دهانی نشان دهنده عدم تعادل در سیستم ایمنی است. کمبود روی در بدن می تواند باعث ایجاد کاندیدیازیس شود. همچنین برخی عوامل دیگر نیز در کاندیدیازیس دهانی نقش دارند:‌
استفاده از آنتی بیوتیک ها
مصرف زیاد شکر
بارداری
دیابت
تضعیف سیستم ایمنی

تورم زبان
این مورد نیز در اثر ضعیف بودن و عدم تعادل در سیستم ایمنی ایجاد می شود. همچنین کمبود اسید فولیک در بدن و ویتامی های گروه B در بدن می توانند باعث قرمزی و تورم زبان شوند.

سایر عواملی که ممکن است سلامت دهان را تهدید کند شامل اختلالات خوردن، آرتریت روماتوئید، برخی سرطان ها و اختلال سیستم ایمنی است که باعث خشکی دهان (سندرم شوگرن) می شود.

حفظ سلامتی دندان ها

حفظ سلامتی دهان و دندان ها

۱- اولین کار برای حفظ سلامت دهان و دندان ها، رعایت بهداشت و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان مرتب است. حداقل ۲ بار در روز به مدت ۲ تا ۳ دقیقه برای مسواک زدن وقت بگذارید.
۲- بعد از مسواک زدن برای حذف کامل مواد غذایی باقی مانده در دهان، از دهانشویه استفاده کنید.
۳- مصرف غذا ها و نوشیدنی های حاوی قند و شکر را به حداقل برسانید و رژیم غذایی مناسبی برای خود داشته باشید.
۴- از مصرف تنباکو، سیگار و دیگر دخانیات پرهیز کنید.
۵- برای جلوگیری از بروز از هرگونه مشکل، به صورت دوره ای توسط یک متخصص معاینه شوید.

جهت دریافت نوبت برای ویزیت با متخصصین ما، با کلینیک دندانپزشکی آینده تماس بگیرید.

منبع: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/dental/art-20047475