کانال ریشه ( Root Canal ) برای کودکان

هنگامی که بچه‌ها کوچک هستند، می‌توانند مشکلات دندانپزشکی داشته باشند که اگر تنها گذاشته شوند ممکن است در طول عمر خود دچار مشکلات جدی شوند. یکی از این مشکلات، خراب شدن دندان به علت مصرف قند و غیره است. درمان کانال های ریشه برای کودکان مختص به دندان‌های خراب و یا پوسیده است. در این روش، دندانپزشک بخش خراب شده‌ی دندان را از بین می برد و آن را برای محافظت در برابر آسیب‌های دیگر احتمالی می‌پوشاند.کودک شما در صورتی که دچار درد‌، ناراحتی یا حساسیت در دندانش باشد، ممکن است به کانال های ریشه نیاز داشته باشد. سایر علائم ممکن است شامل تغییر رنگ یا تیره شدن دندان، تورم در لثه های اطراف دندان و یا خروج مایعات از ناحیه دندان باشد.

قبل از درمان کانال ریشه برای کودکان

وقتی برای اولین بار متوجه شدید که کودک شما ممکن است به یک روت کانال نیاز داشته باشد، آنها نگران و مضطرب شوند، که طبیعی است. مهم است که به فرزند خود گوش فرا دهید و او را به آرامش دعوت کنید. با آنها به طور مثبت و با لحن ملایم صحبت کنید و احساسات آنها را درک کنید. گاهی صدای تسکین دهنده می تواند از نگرانی‌ آن‌ها  بکاهد. اگر آنها اضطراب زیادی دارند، بوسیله تمرینات تنفسی مانند نفس کشیدن تا شمارش سه یا تنفس عمیق به آن‌ها کمک کنید. صحبت کردن با فرزندتان در مورد هر مرحله از این فرآیند درمان ممکن است بخشی از اضطراب آن‌ها را از بین ببرد و پس از درک فرآیند، احساس آرامش به آنها دست بدهد. اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به خوبی شب‌های گذشته است.  شب قبل درمان دندان‌هایتان را با آن‌‌ها بشویید تا مطمئن شوید از دندان‌‌های خود به درستی مراقبت می‌کنند. در صورتی که کودک شما قبل از عمل احساس راحتی داشته باشد، می‌توانند در زمان درمان هم آرام بمانند و نگران نباشند.

فرایند درمان کانال ریشه برای کودکان

در روز درمان، دندانپزشک ابتدا باید عکس اشعه ایکس دندان کودک شما را  ببیند تا متوجه شود که آیا آسیب آن دندان را به سایر ساختار استخوان دندان‌ها گسترش پیدا کرده است یا خیر. سپس، هنگامی که دندانپزشک آماده شد، از بیهوشی موضعی برای بی‌حسی استفاده می کند، به این معنی که کودک شما سریع  بهبود پیدا خواهد کرد و دردی احساس نخواهد کرد. سپس دندانپزشک یک ورقه لاستیک را در دهان کودک شما قرار خواهد داد تا محل دندان را تمیز و خشک کند. فرایند کانال های ریشه می تواند تا دو ساعت طول بکشد و ممکن است لازم باشد مجددا برای درمان مراجعه کنید، بسته به اینکه محل دندان چگونه  آلوده شده است. هنگامی که دندانپزشک ترمیم آن بخش را به پایان رساند، دندان را می بندد. ممکن است بستن موقت یا بستن دائمی باشد. دندانپزشک می تواند از پوشش موقت استفاده کند تا فقط محل نگهداری دندان را تمیز و خشک کند تا بتواند جایگزین شود، سپس یک هفته بعد برای قرار دادن پوشش دائمی در دندان خود می‌بایست مجددا به مطب مراجعه کنید. فرایند روت کانال معمولا ساده و آسان است، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد عوارض جانبی نیست.

فرایند ترمیم کانال ریشه برای کودکان

ایجاد حساسیت پس از کانال های ریشه بسیار رایج است، بنابراین جویدن برای کودک شما آسان نخواهد بود. غذاهای نرم مانند سوپ، برنج، پوره، میوه و بستنی و یک مسواک نرم برای کودک فراهم کنید. به هرگونه تورم در ناحیه فک و دندان، و همچنین هر گونه درد بیش از حد  کودکتان توجه کنید چون می توانند نشانه‌های عفونت باشند. بعد از مشاهده این موارد با دندانپزشک اطفال خود تماس بگیرید. برای کمک به درد و تورم، اگر از پیش تجویز نشده باشد،می‌توانید مسکن کودکان را خریداری کنید. بسته یخ نیز می تواند تورم و قرمزی را کاهش دهد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک شما

برای اطمینان از این که کودک شما لازم نیست تحت درمان کانال های ریشه دیگری قرار گیرد، مطمئن شوید که کودک شما هر روز مسواک می‌زند. این مهم ترین گام در سالم نگه داشتن دندان‌ها است. محدود کردن مصرف قند کودک شما نیز موثر است. شکر یکی از علل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان است. تهیه یک برنامه منظم و روزانه بهداشت دهان و دندان که شامل همه این نکات باشد برای اطمینان از سلامت دندان او، به شما کمک خواهد کرد. اگر فرزند شما علائم مربوط به دندان های خراب را دارد، بلافاصله با دندانپزشك فرزندتان تماس بگيريد، زيرا ایجاد وقفه ممکن است موجب بيشتر شدن آسیب شود.

.برای مشاوره و تعیین وقت جهت درمان ریشه همین حالا با ما تماس بگیرید

منبع مقاله: Root Canal for Kids