تحلیل لثه و استخوان و ایمپلنت دندانی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

علائم‌تحلیل‌لثه

تحلیل لثه و استخوان فک و دلایل آن

فرایند تحلیل لثه به فرایندی گفته می‌شود که در آن حاشیه های لثه در اطراف دندان ها از بین می‌رود و یا به سمت عقب کشیده می‌شود. وقتی لثه از اطراف دندان ها عقب تر‌ می‌رود، فضایی خالی میان دندان و خط لثه ایجاد می‌شود و باکتری های دهان در آنجا تجمع یافته به سرعت زیاد تکثیر می شوند. اگر این بیماری سریع درمان نشود، به بافت استخوان می‌رسد و باعث تحلیل استخوان فک می‌شود و به تدریج دندان های بیمار می‌ریزند.

علائم تحلیل لثه

اکثر مردم به بیماری‌تحلیل‌لثه دچار هستند و گاهی خودشان از آن بی خبر هستند. زیرا تحلیل بافت‌لثه به تدریج اتفاق می‌افتد. افرادی که به این مشکل دچار می‌شوند معمولا روی خط لثه هایشان فضای خالی احساس می‌کنند و یا ممکن است حس کنند برخی دندان ها از حالت نرمال بلندتر هستند. مهم ترین و رایج ترین علائم آن عبارتند از:

• خونریزی حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • احساس درد در برخی نواحی خط لثه
  • لق شدن و افتادن برخی دندان ها
  • حساس شدن دندان ها به نوشیدنی و غذا های سرد و یا داغ
  • تروم و التهاب لثه
  • کاهش یافتن مقدار طبیعی لثه ها
  • پیدا شدن ریشه دندانها
  • کج شدن و نامرتب شدن دندان ها

عوامل موثر بر تحلیل‌لثه

۱- بیماری های لثه یا پریودنتال: عفونت های ناشی از وجود باکتری های دهان در بافت لثه، باعث بروز بیماری های مختلف مانند تحلیل رفتن لثه می‌شود. در صورت عدم درمان بیماری های لثه، عفونت به بافت استخوان فک می‌رسد و باعث تحلیل استخوان های فک می‌شود.

عفونت های لثه

۲- عوامل ژنتیکی: علی رغم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، تحقیقات نشان داده حدود ۳۰ درصد مردم مستعد ابتلا به بیماری های لثه به خصوص تحلیل‌لثه از طریق عوامل ژنتیکی هستند.

۳- عدم مراقبت صحیح: برخی افراد مسواک را خیلی محکم روی دندان ها و لثه های خود فشار می‌دهند. این فشار علاوه بر ساییدن و از بین بردن مینای دندان، بافت لثه را نیز دچار آسیب می‌کند.

۴- دندان قروچه کردن: ساییدن و فشار دادن دندان ها به یکدیگر، علاوه بر اینکه لثه ها را تحریک و باعث تحلیل آنها می‌شود، در دراز مدت نیز مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند.

۵- مصرف دخانیات: مصرف دخانیات و تنباکو در کل برای سلامتی همه اجزای بدن ضرر دارد و مصرف نکردن آنها همیشه و همواره توصیه می‌شود. در بحث بیماری های دهان نیز، تنباکو و مواد موجود در دخانیات، باعث چسبیدن پلاک های بیشتر به دندان می‌شوند و جرمگیری را سخت تر می‌کنند.

۶- تغییرات هورمونی: در زنان تغییرات هورمونی بیشتر باعث پسرفت لثه‌ها می‌شود. بنابراین مراقبت و رعایت بهداشت دهان برای زنان بیشتر توصیه می‌شود.

۷- جواهرات و پیرسینگ: استفاده از جواهرات دهان و پیرسینگ ها و ساییدن آنها به لثه و دندان ها، باعث پسرفت آنها می‌شود.

پسرفت لثه بعد از ایمپلنت

برای ایمپلنت از آنجایی که یک جسم خارجی وارد دهان و لثه می‌شود، این جسم باید به طور دقیق و کامل استریل و ضد عفونی شود. در غیر این صورت میکروب و عفونت وارد لثه می‌شود و باعث التهاب و تحلیل رفتن آن می‌شود.

عفونت لثه

همچنین بعد از ایمپلنت رعایت نکات مراقبتی بسیار حائز اهمیت است. اگر بیمار بهداشت دهان و دندان های خود را به درستی رعایت نکند، در دراز مدت باعث بروز بیماری‌پسرفت لثه می‌شود.

گاهی بدن افراد به ایمپلنت حساسیت نشان داده و در واقع این پیوند را پس می‌زند. این حساسیت در زمان کوتاه تری باعث تحلیل می‌شود. البته عمل ایمپلنت در ۹۵ درصد موارد موفقیت آمیز بوده و حساسیتی ایجاد نکرده است. اما گاهی آسیب به اعصاب لثه در هنگام کاشت ایمپلنت، باعث تشدید تحلیل آن می‌شود.

دقت داشته باشید اگر لثه های شما تحلیل رفته باشند، عمل ایمپلنت انجام پذیر نیست.

با رعایت مواردی مانند (خوردن غذا های نرم، آرام جویدن ذرات غذا، دوری از مصرف دخانیات و با دقت مسواک زدن) می‌توان عفونت لثه را بعد از ایمپلنت به میزان زیادی کاهش داد.

از چه روش هایی پسرفت لثه درمان می‌شود؟

روش درمان‌پسرفت لثه برای افراد با توجه به میزان آن متفاوت است. اگر لثه به میزان خیلی کمی تحلیل رفته باشد، معمولا دندانپزشک با جرمگیری و روت پلنینگ، جرم ها و پلاک ها را از لثه و ریشه دندان جدا کرده و سطح ریشه را کمی صاف می‌کند تا باکتری ها نتوانند در آنجا تجمع کنند. اما اگر میزان تحلیل زیاد باشد به طوری که به بافت لثه و استخوان آسیب زیادی وارد شده باشد، جراحی لثه راه درمان آن است. جراحی لثه انواع مختلفی دارد:

جرمگیری ریشه دندان

جرمگیری و مسطح کردن ریشه

در این روش، دندانپزشک مقداری از بافت لثه را برش داده و بر می‌دارد و جرم ها و پلاک های زیر لثه را کاملا خارج می‌کند. بعد از ضد عفونی، بافت لثه را سر جای خود قرار داده و بخیه می‌زند تا دوباره دور تا دور دندان را احاطه کند و فضای خالی را بپوشاند.

جراحی استخوان فک برای بازسازی

این روش برای زمانی است که در اثر درمان نشدن پس‌رفت لثه، استخوان آسیب دیده است. این روش مانند روش قبلی است با این تفاوت که بعد از ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر، ابتدا غشا و یا پروتئین تحریک کننده تولید بافت به محل جراحی اضافه می‌شود تا بافت سازی و ترمیم تسریع یابد. سپس بافت برداشته شده سر جای خود بخیه می‌شود.

چگونه از تحلیل لثه های خود جلوگیری کنیم؟

همیشه بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های دهان، رعایت اصول بهداشت و مراقبت ها است.

• مهم ترین کاری که باید انجام شود، ویزیت دوره ای توسط دندانپزشک متخصص است. بهترین زمان ها هر شش ماه یکبار یا نهایتا سالی یک بار است. تا از وضعیت سلامت دندان ها و لثه های خود مطلع شوید و بتوانید به موقع آن ها را درمان کنید.
  • روزی ۲ بار مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را جدی بگیرید. بهتر است از مسواک های نرم ( soft) استفاده کنید تا فشار کمتری به لثه ها و مینای دندان وارد شود و از تحلیل آنها جلوگیری شود. اگر هم نحوه صحیح مسواک زدن را نمیدانید، از پزشک خود یاد بگیرید.
  • غذا های مضر نیز در ابتلا به بیماری های دهان موثر هستند. بنابراین بهتر است رژیم غذایی سالمی برای خود داشته باشید.
  • مصرف دخانیات را ترک کنید.
  • هرگونه تغییر و حساسیت در دندان ها و لثه های خود را جدی بگیرید و فورا با دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص نوع‌پسرفت‌لثه و ارائه مشاوره از روش های درمان و روند آن، تنها از عهده متخصصان ماهر دندانپزشکی بر می‌آید. توجه داشته باشید که پزشکانی که اطلاعات و مهارت کافی در تشخیص و درمان بیماری های دهان را ندارند، می توانند باعث تشدید بیماری و بروز بیماری های بیشتر شوند. جهت دریافت وقت مشاوره و نوبت با کلینیک دندانپزشکی آینده تماس حاصل فرمایید.

[/vc_column_text][us_btn label=”دریافت نوبت” link=”url:%23″ align=”center”][/vc_column][/vc_row]