اهمیت تمیز کردن بین دندان ها: تضمین سلامتی دهان و دندان

اهمیت تمیز کردن بین دندان ها: تضمین سلامتی دهان و دندان

5
(1)

سلامتی دهان و دندان، نقشی اساسی در سلامتی کلی انسان ایفا می‌کند و لبخندی زیبا و سالم، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و حتی به سلامت دستگاه گوارش، قلب و عروق و حتی مغز نیز کمک می‌کند. اما برای داشتن دهان و دندانی سالم، فقط مسواک زدن کافی نیست. تمیز کردن بین دندان ها، گامی ضروری برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها است.

1. چرا تمیز کردن بین دندان ها مهم است؟

یکی از مهم‌ ترین مواردی که باید برای حفظ بهداشت دهان و دندان انجام داد، تمیز کردن بین دندان ها است. اگر تصور می کنید مسواک زدن به تنهایی برای تمیز کردن دندان‌ ها کافی است، باید گفت سخت در اشتباه هستید. مسواک تنها می‌تواند سطوح خارجی دندان‌ ها را تمیز کند، اما نمیتواند تا به فضاهای بین دندانی که محل تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها هستند، دسترسی پیدا کند. در این فضاهای کوچک، تکه‌ های باقیمانده غذا، باکتری‌ها و پلاک به باقی مانده و به مرور زمان فاسد شده و به مینای دندان آسیب می‌رسانند. این اتفاق، منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود.

 

2. فواید تمیز کردن بین دندان ها

2.1 جلوگیری از پوسیدگی دندان

مسواک فقط می تواند سطوح خارجی دندان ها را تمیز کند. فضای بین دندان ها، جایی امن برای رشد باکتری ها و ذرات غذا است که مسواک به تنهایی نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند. این باکتری ها، اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را فرسایش داده و منجر به ایجاد پلاک و حفره در آن می شوند. تمیز کردن بین دندان ها، باکتری ها را از بین دندانها خارج کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

2.1. بهبود سلامت لثه

بیماری لثه، یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان است که می تواند منجر به التهاب، خونریزی و در نهایت از دست دادن دندان شود. باکتری ها در فضای بین دندان ها تجمع پیدا کرده و باعث التهاب لثه می شوند. تمیز کردن بین دندان ها و  فضای بین دندان ها و لثه، باکتری ها را از خارج کرده و به سلامت لثه ها کمک می کند.

2.2. سلامتی کلی دهان و دندان

تمیز کردن بین دندان ها، در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، در سلامت حفره دهانی شامل دندان‌ ها، زبان، بزاق، لثه و سقف دهان نقش مهمی ایفا میکند.

2.3. کاهش بوی بد دهان

بوی بد دهان، مشکلی شایع است که می تواند بر اعتماد به نفس افراد تاثیر منفی بگذارد. باکتری های بین دندانی در فضای بین دندان ها تجمع پیدا کرده و تولید ترکیبات گوگردی می کنند که باعث بوی بد دهان می شوندو از هر ۴ نفر در جهان یک نفر درگیر این عرضه میباشد. بعد از پوسیدگی دندان و بیماری لثه سومین دلیل شایعی که افراد را به سمت مراقبت از دندان سوق می‌دهد، مشکل بوی بد دهان است. تمیز کردن بین دندان ها، باکتری ها را از این فضاها خارج کرده و به کاهش بوی بد دهان کمک می کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

برخی تحقیقات نشان می دهد که بین بیماری لثه و بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود دارد. باکتری های دهان می توانند وارد جریان خون شده و به قلب و عروق خونی آسیب برسانند. تمیز کردن بین دندان ها، باکتری ها را از دهان دور نگه داشته و به سلامت قلب و عروق خونی کمک می کند.

چه روش‌هایی برای تمیز کردن بین دندان ها وجود دارد؟

3. چه روش‌هایی برای تمیز کردن بین دندان ها وجود دارد؟

3.1. نخ دندان

نخ دندان رایج ‌ترین و موثرترین روش برای تمیز کردن بین دندان‌ ها است. برای استفاده از نخ دندان، ابتدا حدود ۴۵ سانتی ‌متر نخ دندان را از حلقه نخ دندان جدا کنید و دور انگشتان وسط و اشاره هر دو دست خود بپیچید. سپس نخ دندان را به آرامی بین دو دندان قرار دهید و به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا پلاک و ذرات غذا از بین دندان‌ ها خارج شوند.

3.2. مسواک بین دندانی

مسواک‌ های بین دندانی، برس ‌های کوچکی هستند که برای تمیز کردن فضاهای بین دندان‌ های با فاصله زیاد استفاده می‌شوند. برای استفاده از مسواک بین دندانی، برس را بین دو دندان قرار دهید و به آرامی به عقب و جلو حرکت دهید تا پلاک و ذرات غذا از بین دندان‌ ها پاک شوند.

3.3. نخ دندان کمانی

این وسیله بهداشتی از یک رشته نخ نازک که بین دو شاخک که به یک دسته وصل شده اند، تشکیل شده است. این وسیله برای کسانی مفید است که با استفاده از نخ دندان در دهانشان مشکل دارند. نخ دندان کمانی برای والدینی که بین دندان های فرزندان خود را تمیز می کنند یا کودکانی که نخ دندان کشیدن را یاد می گیرند نیز مفید است.

3.4. آب فلوراید

آب فلوراید، محلولی حاوی فلوراید است که می‌توان برای شستشوی دهان و دندان ‌ها از آن استفاده کرد. فلوراید به تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک می‌کند.

3.5. دهانشویه

دهانشویه‌ های ضدعفونی ‌کننده هم می ‌توانند به از بین بردن باکتری ‌های دهان و کمک به سلامت لثه کمک کنند.

4. نکاتی برای تمیز کردن بین دندان ها

  • حداقل یک بار بین دندان های خود را تمیز کنید: بهترین زمان برای تمیز کردن بین دندان ها، قبل از مسواک زدن شبانه است.
  • از نخ دندان، مسواک بین دندان مناسب استفاده کنید: نخ دندان یا مسواک بین دندان باید به اندازه کافی نازک باشد تا به راحتی بین فضاهای بین دندانی شما حرکت کند، اما به اندازه کافی هم ضخیم باشد تا پلاک و ذرات غذا را از بین دندانتان خارج کند.
  • به آرامی و با دقت بین دندان های خود را تمیز کنید: برای جلوگیری از آسیب به لثه ها، به آرامی و با دقت بین دندان های خود را تمیز کنید ا اسیبی به دندانهای پرشده تان وارد نشود.
  • مسواک بین دندانی را با زاویه 45 درجه بین دندان‌ها قرار دهید و به آرامی به بالا و پایین حرکت دهید.
  • از آب فلوراید یا دهانشویه ضدعفونی کننده به طور مرتب استفاده کنید. روزانه یک یا دو بار از دهانشویه استفاده کنید.
  • اگر در استفاده از نخ دندان یا مسواک بین دندانی مشکل دارید، از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید.
  • اگر ارتودنسی دارید یا فضای بین دندان‌ هایتان بیشتر از حد معمول است، ممکن است لازم باشد که بیشتر بین دندان های خود را تمیز کنید.

 

 

تمیز کردن فضاهای بین دندانی، گامی ضروری برای حفظ بهداشت دهان و دندان است. با تمیز کردن منظم بین دندان ها، می‌توانید از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان جلوگیری کنید و از داشتن لبخندی زیبا و سالم لذت ببرید. چکاپ و اقدامات پیشگیرانه هم در سلامت دندان های شما بسیار تاثیرگذار میباشد.

امتیاز شما (از ۱ تا ۵)

5 / 5. تعداد رای‌ها: 1

اولین نفر باشید

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها