اثرات منفی انواع نوشابه بر دندان

نوشابه ها را می توانیم بپذیریم که نوشیدنی های شیرین و گازداری هستند که می توانند همراهی خوشمزه و با طراوت در زندگی روزمره ی شما باشد. متاسفانه ، همان نوشیدنی های خوشمزه نیز می توانند روی دندان های سالم و حتی سخت شما اثر منفی داشته باشند،‌ حتی انواع بدون قند آنها.

بسیاری از آن نوشیدنی های شیرین یا اسیدی می توانند بر سلامتی دندان شما تاثیر بگذارند. در ادامه برخی از تاثیرات منفی نوشیدنی های شیرین ، طعم دار و گازدار را بر سلامت دندان های خود خواهید دید.

تاثیرات منفی نوشابه

قند موجود در نوشیدنی های شیرین یا گازدار، دندان های شما را پوشانده و محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها و پوسیدگی دندان ها ایجاد می کند. اکثر مردم به این فکر نمی کنند که باید بعد از نوشیدن یک نوشیدنی شیرین ، دندان های خود را مسواک بزنند ، تا شکر نتواند ساعت ها روی دندان ها  بنشیند.

اضافه بار اسیدی برای دندان ها و بدن شما

 بطری بسیاری از نوشابه ها یا نوشیدنی های سرد با اسید فسفریک ساخته می شوند ، که می تواند در مینای دندان شما رسوب کند و باعث پوسیدگی دندان شود. اسید فسفریک نیز باعث ریفلاکس اسید می شود ، که می تواند بیشتر مینای دندان شما را تجزیه کند.

اسید فسفریک همچنین می تواند باعث شود که  کلسیم استخوان دندان خود را از دست دهید ، زیرا در بدن شما به فسفر تبدیل می شود و استخوان ها و دندان ها آن را جذب می کنند و باعث خارج شدن کلسیم می شوند. جدا از مشکلی که در سلامت دهان و دندان شما ایجاد می کند ، اعتقاد بر این است که اسید فسفریک در مشکلات قلبی و کلیوی و تسریع در پیری موثر است.

اضافه بار شیمیایی برای دندان ها و بدن شما

نوشابه های گازدار مواد شیمیایی افزودنی زیادی دارند که طعم و رنگ به محصول می بخشد. رنگ های موجود در این نوشیدنی ها می توانند دندان های شما را لکه دار و بد رنگ کنند. اگر نوشیدنی رژیمی بنوشید ، حجم بسیاری از شیرین کننده های شیمیایی در دوز بالای اسیدیته مصرف می کنید. مواد شیمیایی و اسیدیته موجود در نوشیدنی ها می توانند منجر به فرسایش مینای دندان شما شوند.

علاوه بر آسیب رساندن به دندان های شما ، مواد شیمیایی موجود در نوشیدنی ها می توانند منجر به چندین مشکل سلامتی دیگر از جمله موارد زیر شوند:

  • برخی از این مواد شیمیایی ، مانند رنگ کارامل ، سرطان زا شناخته شده اند؛
  • شیرین کننده های مصنوعی تمایل دارند که متابولیسم شما را گیج کنند ، و باعث می شود چربی ها را در مکان های جدید یا غیر عادی بدن خود جمع کنید؛
  • روغن نباتی برنج (BVO) ، که در نوشیدنی های مرکبات ظاهر می شود ، می تواند باعث از بین رفتن حافظه و اختلالات عصبی شود؛
  • BPS که در ظروف سودا یافت می شود ، به چاقی ، ناباروری و دیابت کمک می کند.

شکر برای دندان شما و سلامتی کلی مضر است

بیشتر نوشیدنی های گازدار معمولی با ترکیب یک شربت حاوی شکر با آب گازدار ساخته می شوند. با نوشیدن آنها علاوه بر اینکه دندان هایتان را با شربت قند می پوشانید ، قند می تواند باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شما شود ، معروف به سنبله قند خون است اما پس از مدتی کوتاه یک سقوط شدید قند  به وجود می آید. هنگامی که این اتفاق می افتد ، شما در چرخه آسیب زننده ای می شوید که در آنجا مجبور هستید که مصرف قند را فقط برای بیدارماندن بالا نگه دارید.

قند همچنین کالری بالایی دارد – کالری های خالی فاقد مواد مغذی- اندازه توصیه شده برای بیشتر نوشیدنی های گازدار هشت تا دوازده اونس است ، اما بسیاری از ما مقدار  بسیار بیشتری را می نوشیم. در طول یک روز شما به راحتی می توانید 800 کالری یا بیشتر با نوشیدن نوشابه مصرف کنید – علاوه بر تمام کالری موجود در مواد غذایی. مصرف این مقدار کالری اضافی باعث افزایش وزن می شود.

از تاثیرات منفی نوشابه خودداری کنید

یک راه برای نوشیدن دائمی نوشابه کاهش مصرف آن است. از این گذشته ، همه چیز در حد اعتدال است. به عنوان مثال ، اگر معمولاً در تابستان هر روز پنج قوطی نوشابه بنوشید ، آن را به دو تا سه قوطی کاهش دهید.

جایگزین های سالم تر از نوشابه

برای افزایش سلامت دندان های خود و نگه داشتن بدن در شکل بهتری ، سعی کنید تمام یا برخی از آن نوشیدنی های گازدار مصنوعی را با یک یا چند گزینه جایگزین کنید:

  • آب معدنی با گاز طبیعی یا طعم دار شده با میوه؛
  • چای یخ زده خانگی (چای های  گیاهی یا میوه ای را امتحان کنید)؛
  • کامبوچا یا چای تخمیر شده؛
  • آب نارگیل؛
  • آب میوه واقعی یا آب سبزیجات. (آن را با آب معمولی یا گازدار برای کاهش اسیدیته رقیق کنید.)

برای مشاوره و تعیین وقت جهت انواع روش‌های درمان همین حالا با ما تماس بگیرید.

نوشتهٔ پیشین
آیا می توانید کاشت دندان انجام دهید در صورتی که بیماری لثه دارید؟
نوشتهٔ بعدی
ایمپلنت دندان چیست و چه مدتی دوام خواهد داشت؟

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست